Michał Orzechowski

W TWÓRCZOŚCI NAJCENNIEJSZA JEST PRAWDA

Podczas tegorocznej wystawy Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie można było zobaczyć rzeźbę „Bez tytułu” Michała Orzechowskiego wykonaną w drewnie lipowym. Zwarta, geometryczna bryła trwająca statycznie pośród feerii barw obrazów i scenografii, designerskich projektów i tłumów odwiedzających. W takim sąsiedztwie rzeźba mogła wydawać się za mało strojna, zbyt cicha i niewielka, mimo swych rozmiarów. Nie wolno jednak poprzestać na pierwszemu wrażeniu. Sztuka Michała Orzechowskiego wymaga skupienia niezbędnego do odkrywania kolejnych warstw złożonego komunikatu.

Truizm głoszący, że każde dzieło jest w pewnym stopniu autoportretem jego twórcy, można w całości odnieść do sztuki Michała. Prace artysty są wizualnym odzwierciedleniem jego systemu wartości, zainteresowań i przemyśleń, których cechą wspólną jest przede wszystkim dążenie do prawdy. Prawda przejawia się nie tylko w uważnej obserwacji rzeczywistości, szczerości wypowiedzi czy szacunku do wykorzystywanego materiału, ale również w samym procesie tworzenia. Przyglądając się pracy Michała można zaobserwować, że proces twórczy jest dla artysty czynnością totalną, w centrum której znajduje się model. Twórca pełni rolę przede wszystkim uważnego obserwatora, którego wrażliwość wydobywa na światło dzienne uniwersalne wartości jak człowiek, piękno, harmonia czy natura.

Przykładem jest dyplom licencjacki, który Michał Orzechowski obronił w 2014 roku. Na część praktyczną składało się sześć rzeźb zrealizowanych w gipsie oraz drewnie lipowym a także osiem rysunków wykonanych techniką mieszaną. Prace powstały w latach 2011 – 2014 w pracowni prof. Piotra Gawrona, prof. Romana Pietrzaka oraz prof. Zofii Glazer-Rudzińskiej. Decydując się na prezentację swojego trzyletniego dorobku Michał zamanifestował to, co w jego opinii było najważniejsze, czyli szeroko rozumiany rozwój, w którym kluczową rolę odgrywają świadomość, cierpliwość i szczerość. W teoretycznej pracy licencjackiej artysta tłumaczy, że „[prezentowane prace] są to zwykłe ćwiczenia semestralne. Nie dopiszę więc do nich żadnej teorii, bo byłoby to nieprawdą z mojej strony. Nie mogę kłamać, bo w twórczości najcenniejsza jest prawda”.

W tym samym duchu powstał dyplom magisterski, na który składa się rzeźba „Bez tytułu” zrealizowana w drewnie lipowym w pracowni prof. Piotra Gawrona oraz 28 rysunków w technice mieszanej wykonanych w pracowni prof. Zofii Glazer-Rudzińskiej. W prezentowanych pracach uwagę przykuwa zestawienie postaci ludzkiej ze zdecydowanymi, geometrycznymi kształtami, co stanowi interesujący przykład ewolucji języka wypowiedzi artystycznej. Ukazując relacje zachodzące pomiędzy formą, przestrzenią i modelem Michał kieruje widza ku pytaniom o rolę, znaczenie i miejsce człowieka w świecie.

Dążenie do prawdy jest cichym buntem Michała wobec rzeczywistości, w której podąża się za modą i uznaniem, w której następuje upadek myślenia wynikający z braku potrzeby zadawania sobie fundamentalnych pytań. Jest to bunt cichy, ponieważ artysta sięga po subtelne środki wyrazu mające na celu zatrzymanie widza, sprowokowanie do obcowania z dziełem sam na sam, do myślenia i wspólnego odkrywania wartości.

Magda Kowalska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s